Karriereudvikling blev vejen til drømmejobbet i Carl Ras

28-årige Thomas Teglbjærg startede som handelselev i Carl Ras’ engroscenter i Odense for 10 år siden med en drøm om at arbejde med marketing og markedsføring af produktkampagner. Flid, passion, høje ambitioner og videreuddannelse har ført til, at han i dag arbejder som kampagnekoordinator i Carl Ras’ marketingafdeling i Herlev.

Da Thomas Teglbjærg skulle søge virksomhedspraktik gennem sin handelsuddannelse på Fyn, endte han med at søge hos Carl Ras’ engroscenter i Odense:

”Jeg ville gerne prøve kræfter med at arbejde med marketing og salg af produkter til professionelle kunder. Gennem min praktikperiode fandt jeg det spændende at skabe salg til B2b kunder i håndværkerbranchen, og jeg var interesseret i at lære mere om salgsprocessen. Samtidig var personalet gode til at sætte mig i gang med opgaver og give mig indsigt i arbejdet som handelselev. Derfor søgte jeg efterfølgende min elevstilling hos Carl Ras i Odense,” fortæller han og tilføjer:

”Mine 2 år som handelselev i Carl Ras gav mig erfaring med rådgivning og salg af værktøj og beslag til professionelle kunder, og vi fik blandt andet salgskurser i Carl Ras, der rustede mig til rollen som butikssælger.”

Et halvt år efter afslutningen på elevuddannelsen i Carl Ras blev Thomas Teglbjærg fastansat som butikssælger i Odense. Han lagde dog ikke skjul på sin vedvarende interesse for at arbejde med marketing og markedsføring af produkter over for butikspersonalet i Odense – både under elevuddannelsen og som butikssælger i Carl Ras. Ledelsen gav ham derfor tilbuddet om 14 dages praktik i marketingafdelingen, hvor han fik mulighed for at prøve faget af i praksis.

”Det betød meget for mig, at der blev lyttet til mine ønsker og drømme for fremtiden. Selvom praktikperioden kun var på 14 dage, fik jeg indsigt i arbejdet med marketing i praksis i en stor organisation med mere en 40.000 varenumre, der løbende bliver markedsført gennem kampagner,” fortæller han.

Fra Odense til ny hverdag i Hovedstaden

Kort tid efter søgte Carl Ras en kampagnekoordinator med isenkræmmer erfaring og produktviden til marketingafdelingen i Herlev, som Thomas Teglbjærg endte med at få.

Det betød dog, at han inden for få måneder måtte flytte fra Odense til en ny hverdag med en arbejdsplads i Københavnsområdet:

”Carl Ras har ikke nogen marketingafdeling på Fyn, og jobmulighederne inden for marketing er bare markant større i København. Jeg var derfor hele tiden forberedt på, at jeg kunne være nødsaget til at flytte til København for at forfølge ’marketing drømmen’, selvom min familie boede på Fyn, og min kæreste studerer i Odense,” fortæller Thomas Teglbjærg, der først måtte bo midlertidigt i Roskilde og Hareskov, før han fandt sin nuværende bolig på Frederiksberg.

”Heldigvis har vi et stærkt familiært fællesskab på tværs af arbejdsfunktioner og alle afdelinger i Carl Ras, så jeg følte mig ikke som ny medarbejder, selvom min nye stilling var i Herlev. Til trods for at Carl Ras rummer mere end 350 medarbejdere, hvoraf næsten halvdelen arbejder i Herlev, havde jeg i forvejen kendskab til mange af medarbejderne gennem faglig kontakt, messer og sociale arrangementer i Carl Ras.”

No Image

Nye kompetencer gennem videreuddannelse i marketing

For at varetage stillingen som kampagnekoordinator i Carl Ras var der en forventning om, at Thomas Teglbjærg sideløbende med jobbet tog en uddannelse i marketing. Han har derfor gennemført en akademiuddannelse i salg og markedsføring og har efterfølgende bygget videre med en 2-årig HD-uddannelse i marketing.

”Det var brugbart for mig at få viden om marketingbegreberne og teorien bag. Jeg lærte for eksempel om købsadfærd, statistik, salg, erhvervsret, international markedsføring, formidling og analyse, som jeg har kunnet anvende i mine arbejdsopgaver. Undervisningen tog samtidig udgangspunkt i mit job, så jeg kunne bringe min viden og læring i spil i praksis hos Carl Ras. Det har gjort mig i stand til at arbejde på et mere taktisk og strategisk niveau, så jeg i dag selv kan drive og gennemføre marketingaktiviteter fra start til slut,” fortæller han og påpeger, at det samtidig er en styrke for ham at have handelselevuddannelsen fra Carl Ras med i bagagen:

”Som handelselev og butikssælger i Carl Ras skulle jeg sørge for, at kunderne aldrig gik forgæves i butikken. Jeg var derfor i tæt dialog med kunderne hver dag og fik viden om mange af de produkter, jeg i dag sidder og markedsfører gennem kampagner. Det har givet mig indsigt i kunderne og branchens behov, samt hvordan de bruger produkterne i praksis,” fortæller han.

”Flere af de kollegaer, jeg tog handelselevuddannelsen med i Carl Ras, arbejder her også stadig, blot i andre stillinger og afdelinger. Det viser, at handelsuddannelsen kan åbne mange døre til forskellige arbejdsfunktioner i Carl Ras,” tilføjer han.   

Nye udfordringer og udvikling af arbejdsopgaver  

I dag har Thomas Teglbjærg arbejdet som kampagnekoordinator i Carl Ras’ marketingafdeling i snart 7 år, hvor han udvikler, koordinerer og eksekverer landsdækkende og lokale kampagner til tilbudsaviser, magasiner, kataloger, web og sociale medier.

Han har dog langt fra beskæftiget sig med de samme arbejdsopgaver i Carl Ras gennem årene. I takt med sin udvikling, erfaring og de nye kompetencer, han har erhvervet sig fra uddannelsen i marketing, har han fået nye udfordringer hvert år, som han er blevet i stand til at løse:

”I starten bestod mine opgaver hovedsageligt af mønstring af produkter til tilbudsaviser. Men i dag arbejder jeg også taktisk og er med i hele udviklingsfasen. Jeg har for eksempel været med til at starte værktøjsbrandet STROXX op fra bunden, hvor jeg i dag er ansvarlig for markedsføringen, og jeg fik efter et par år også projektansvar på nye tiltag til udstillingsområdet på vores årlige Brøndby messe,” fortæller han og tilføjer:

”Jeg har altid følt, at jeg har kunnet gøre en forskel i mine arbejdsfunktioner hos Carl Ras og i et marked, der hele tiden er i forandring. Jeg er sikker på, at jeg får mulighed for at udvikle mig mange år frem i tiden og på en arbejdsplads, hvor ledelsen bakker op om medarbejdere, som har høje ambitioner og ønsker at udvikle sig.”

No Image

Vil du være en del af en virksomhed, hvor arbejdsglæde er vores vigtigste værktøj?