Ofte Stillede Spørgsmål

Her får du hjælp til dine online køb både før, under og efter købet. 

Køb online

Hvordan køber jeg varer online?
Du behøver ikke være kunde i forvejen for at handle med os. Når du bestiller, skal du igennem få simple trin. Du finder varen og lægger i kurven ved at trykke på KØB, udfylder ordredetaljer inkl. leverings- og betalingsmetode, og til sidst får du en kvittering for dit køb. Har du et weblogin, så start med at logge ind på Mit Carl Ras, så ordren påføres din konto, og du hermed, hvis du er en virksomhed, kan få fakturabetaling.

Kan jeg handle som virksomhedskunde eller fra det offentlige?
Ja, alle kunder er velkomne til at handle hos os både i vores butikker og på www.carl-ras.dk. Mange små og store virksomheder, håndværkere, institutioner og industrien har allerede en konto hos os, hvilket giver en række fordele.

Du er velkommen til at udfylde Bliv kunde-formularen, hvorefter du modtager en velkomstmail med information om din konto, og hvordan du bruger den. Bemærk, at du også skal oprette et weblogin for at kunne handle - det gør du på login-siden

Kan jeg handle som privat på www.carl-ras.dk?
Ja, men kun via www.carl-ras.dk. Du kan betale med de mest gængse kreditkort, og vi trækker pengene samme dag, vi sender varerne til dig. Det er ikke påkrævet, at du opretter dig som bruger online - du kan blot finde dine varer og gennemføre dit køb nemt og enkelt. 

Kan jeg handle som udenlandsk kunde?
(English) Do you do business with foreign customers?
Ja, vi tager også imod ordrer fra EU-lande samt Grønland. Bemærk, at for udenlandske kunder på nær Grønland kræver vi, at du afhenter dine varer på en adresse inden for Danmarks grænser.
(English) Yes, we accept orders from customers within the EU (European Union) and Greenland. Please be aware that foreign customers except Greenland must pick up their goods in Denmark.

Hvordan lægger jeg en vare i kurven?
På alle varer- og oversigtssider er der en sort KØB-knap, der lægger varen i kurven. På samme knap kan du også ændre antallet både op og ned, efter du har trykket KØB første gang.

Hvordan ser jeg indholdet af kurven?
I øverste højre hjørne finder du kurven markeret med et lille Kurv-symbol. Når du lægger en vare i kurven, vises det ved, at kurven kortvarigt ruller ned og fortæller, at den er opdateret. Klikker du på Kurv-symbolet, ledes du til din kurv, og herfra kan du gennemføre din bestilling.

Kan jeg gemme kurvens varer og handle på et senere tidspunkt?
Ja, hvis du er logget ind til Mit Carl Ras, så gemmes alle de varer, du lægger i kurven, indtil du gennemfører din bestilling eller sletter varerne fra kurven igen. Kurven fungerer nemlig som en huske-indkøbsliste. Faktisk er det så smart, at kurven virker på tværs af hjemmeside, mobil-side og app, så du fx kan lægge varer i kurven fra en byggeplads, du arbejder på, og afslutte din bestilling fra hjemmekontoret eller en privat pc, når du kommer hjem fra byggepladsen.

Hvornår ved jeg, at varerne er bestilt?
Når du modtager en kvittering på skærmen og efterfølgende en e-mailkvittering, har du en bekræftelse på, at varerne er bestilt, men ordren er endnu ikke ekspederet. Vi ekspederer din bestilling hurtigst muligt derefter.

Hvornår ved jeg, at varerne er sendt?
Alle varer på lager sendes i løbet af 1-2 hverdage og øvrige varer, vi ikke har på lager, kan have lidt længere leveringstid, men det fremgår af din kvittering. Du kan også logge ind til Mit Carl Ras under Ordreoversigt, hvor du finder et link til track & trace. 

Kan jeg ændre på en bestilling, efter ordren er afgivet?
Ja, hvis du er kontokunde. Så skal du hurtigst muligt og inden for vores normale åbningstid på hverdage kontakte os på 44 85 55 11  og henvise til dit ordrenummer, som står i den e-mailkvittering, du har modtaget efter din bestilling online.

Hvis du er kreditkortkunde er ordrebeløbet allerede reserveret på din konto i banken og så kan du ikke ændre på din bestilling, men du kan returnere varerne og efterfølgende afgive en ny ordre.

Login til Mit Carl Ras

Hvordan får jeg et weblogin til Mit Carl Ras?
Hvis du har en virksomhedskonto hos Carl Ras, har du sandsynligvis et weblogin allerede. I din virksomhed er der udpeget en Administrator, som kan se og oprette flere logins og tildele rettigheder, så start med at kontakte din virksomheds administrator.

Har din virksomhed ikke et weblogin, men du ved, at I har en konto hos os, så kontakt vores kundeservice på tlf. 44 85 55 11 - de kan hjælpe med at oprette det første weblogin. 

Hvis du er i tvivl om, hvilke e-mailadresse der indgår i dit weblogin, så kontakt vores kundeservice på tlf. 44 85 55 11. Vi har ikke mulighed for at oplyse din adgangskode, men du kan selv lave en ny adgangskode ved at gå til login-siden og vælge Glemt din adgangskode?. Er du privatkunde eller ønsker at handle med dit kreditkort, behøver du ikke oprette et login til Mit Carl Ras, men det er muligt at gøre det på login-siden.

Hvorfor skal jeg bruge et weblogin til Mit Carl Ras?
Du får flere fordele med et weblogin.Vi husker de varer, du har lagt i kurven. Du har sikkerhed for, at andre ikke bestiller varer uden dit samtykke. Og du kan med dit login se, hvad du har bestilt hvornår, du får adgang til hurtigt at genbestille ofte købte varer og meget mere. Bemærk, at et login ikke er påkrævet for at handle online, men det giver dig nogle fordele, der gør din hverdag nemmere.

Hvordan ændrer jeg mit weblogin?
Dit weblogin består af din e-mailadresse og en adgangskode. Du kan ændre din adgangskode på login-siden ved at klikke på Glemt din adgangskode?. Bemærk, at du kan ikke ændre din e-mailadresse. 

Jeg har glemt min adgangskode. Kan jeg få den tilsendt?
Ja, du går til login-siden og vælger Glemt din adgangskode?, hvorefter vi sender en e-mail til dig, så du kan oprette en ny adgangskode.

Kan jeg have flere forskellige weblogins til fx større virksomheder?
Ja, du kan sagtens, hvis du er kontokunde, have flere logins til Mit Carl Ras. Du skal bede Administrator i din virksomhed oprette flere logins. Bemærk, at kunder, der køber med kreditkort, kan kun have ét login. 

Hvorfor er login siden blank?
Nogle brugere oplever, at login-siden til Mit Carl Ras ikke viser noget indhold eller er blank. Carl Ras anvender Microsoft Azure til loginhåndtering og i nogen virksomheder/organisationer skal domænerne b2clogin.com og omnimicrosoft.com godkendes af IT-afdelingen, før login-siden til Mit Carl Ras kan vises. Vi anbefaler også altid at opdatere til seneste version af din internetbrowser.

Hvor kan jeg læse mere om Mit Carl Ras?
Mit Carl Ras er dit digitale samhandelsunivers, hvor du som kunde kan spare tid og få det fulde overblik over din samhandel med os. Læs mere om alle fordelene ved Mit Carl Ras.

Betaling og fakturering

Kan jeg betale med kreditkort, Dankortapp eller Mobilepay?
Ja, det er muligt at betale dit køb med de mest gængse kreditkort, Dankortapp og MobilePay. Hvilke muligheder fremgår af betalingssiden.

Kan jeg betale via en faktura?
Ja, hvis du har en konto hos os og er logget ind på Mit Carl Ras, så sender vi en faktura til betaling efterfølgende.

Hvornår trækkes pengene ved kreditkortkøb?
Ifølge dansk lovgivning må vi først trække pengene på din konto, når vi sender varerne til dig. Det sker derfor samme dag, vi sender varerne.

Varepriser og gebyrer

Hvilke priser oplyses online?
Alle oplyste priser for varer er både vist enten inkl. eller ekskl. moms og er oplyst i danske kroner. Du kan ændre visningen i højre hjørne på alle varer- og oversigtssider ved at trykke på Vis priser inkl. eller ekskl. moms.

Er der gebyrer ved køb af varer?
Vi har intet gebyr for brug af kreditkort på nettet. Der kan dog være gebyrer knyttet til varen eks. batteriafgift eller andet. Alle gebyrer, der vedrører din ordre, er oplyst i kurven, inden du gennemfører din bestilling. 

Fragtpriser og leveringstider

Hvad koster det i fragt?
Vi har forskellige fragtpriser, der afhænger af de valgte varer og de samhandelsbetingelser, vi har med den enkelte kunde:

Kontokunde køb:
Fragtprisen er individuel. Er du kontokunde og er registeret med en individuel fragtpris, fordi du ofte handler hos os, så betaler du en lavere fragtpris end normalt. Prisen kan altid ses i kurven.

Kreditkort køb:
Fragtprisen afhænger af flere faktorer, og prisen kan altid ses i kurven.

Udenlandske kunder:
Bemærk, at for udenlandske kunder gælder, at varerne altid skal afhentes inden for Danmarks grænser, og derfor er fragtprisen oplyst til levering i Danmark.

Hvor hurtigt leveres mine varer?
Vi har en leveringssikkerhed på 97% på første leveringsdag og 99% på anden dag, hvilket betyder, at du oftest har varerne dagen efter bestilling på hverdage. Vi bestræber os på at levere hurtigst muligt og er varerne på lager, kan du oftest forvente dag-til-dag-levering, hvis du bestiller inden kl. 16.00 mandag til fredag. Leveringstiden kan blive forlænget, hvis du skriver en kommentar til ordren eller bestiller volumenvarer, der sendes med fragtmand.

Lagerstatus - ud for hver vare kan du se et trafiklys. Klikker du på trafiklyset, kan du se, hvor varen er på lager og i hvilke mængder:

Grøn
Varen er på lager online eller i butik og kan derfor sendes i løbet af 1-2 hverdage til den ønskede adresse.
Gul
Varen er ikke en lagervare, men en skaffevare, vi skal hjemtage fra vores leverandør, og vil derfor have en noget længere leveringstid. Ring evt. for at få oplyst leveringstiden.
Rød
Varen er ikke på lager online eller på lager i butik og sendes derfor hurtigst muligt, efter den er hjemkommet til vores hovedlager.

 

Får jeg besked, hvis leveringstiden ikke kan overholdes?
Du kan altid se dine leveringstider på dine ordrer i Mit Carl Ras under Ordreoversigt, efter du er logget ind. 

Forsendelse og afhentning

Selvhenter - kan jeg afhente varen i nærmeste butik? 
Er du kontokunde kan du afhente dine varer i alle Carl Ras butikker, hvis du sørger for at vælge Selvhenter, når du bestiller online. For kreditkort køb gælder, at de ikke kan afhentes. Derfor leveres de altid til din valgte adresse, der kan være en pakkeshop eller privatadresse. Læs mere her omkring valgmuligheder vedr. afhentning.

Hvordan leveres varerne til mig?
Vi sender dagligt med egne Carl Ras-varebiler, Danske Fragtmænd og Postnord. Du vælger selv leveringsmåden, når du bestiller. Vi kan dog ændre leveringsmåden fra ordre til ordre, hvis vi vurderer det som mest hensigtsmæssigt for at spare dig og os selv for tid og penge.

Kan jeg vælge andre leveringsmåder?
Ja, hvis du er kontokunde og har forskellige leveringsmåder, kan du vælge fragtformen, når du bestiller varerne. Fragtformerne er oplyst på leveringssiden, inden du afgiver din bestilling. Du kan fx vælge Selvhenter, hvis du ønsker at hente dine varer i en af vores butikker den næstkommende hverdag og dermed spare et evt. fragtgebyr.

Skal jeg være hjemme eller på leveringsadressen ved leveringen af varerne, når jeg har valgt Postnord til privatadresse?
Ja, du skal være hjemme mellem kl. 8-18, for vi efterlader som udgangspunkt ikke varerne på adressen af hensyn til evt. tyveri, medmindre du giver os tilladelse. Dette gøres ved at skrive ”Stilles uden kvittering” i kommentarfeltet eller oprette en ModtagerFlex aftale hos Postnord. Med en ModtagerFlex-aftale stiller Postnord dine varer på det sted, du har aftalt med dem. Er der ingen til stede på adressen, og er der ikke en ModtagerFlex-aftale på adressen, tages varerne med igen og afleveres i den nærmeste pakkeshop til din adresse.

Får jeg besked om afhentning af varen, når jeg vælger Postnord postbutik?
Ja, du får en e-mail fra Postnord med information om, at din pakke er klar til afhentning i den pakkeshop, du valgte ved bestillingen.

Kan jeg følge min pakke med track & trace?
Ja, du kan følge din pakke ved at logge ind på Mit Carl Ras under Ordreoversigt, hvor du finder et link til track & trace. Vi leverer normalt lagervarer fra dag til dag, så varen er hurtigt fremme på leveringsadressen.

Hvad sker der, hvis jeg ikke afhenter varen i den pakkeshop, jeg valgte som leveringssted?
Hvis du ikke afhenter din vare inden for den aftalte tid, så sender pakkeshoppen varen retur til os, og det betyder, du har benyttet din fortrydelsesret på ordren. Du kommer ikke til at betale for returomkostningerne til os, og ordren bliver annulleret.

Fortrydelse af køb

Kan jeg fortryde mit køb eller ændre på fejlkøbte varer?
Ja, i henhold til dansk købelov har du altid 14 dages fortrydelse ved køb af varer online. Når varerne er leveret på modtageradressen, eller du har hentet varerne i en pakkeshop, starter fortrydelsesfristen på 14 dage. Ønsker du at fortryde, skal varerne returneres ubrugt og i original ubeskadiget emballage. Hvis du fortryder et køb efter de 14 dage er gået, så pålægges der et returgebyr på min. 75 kr. ekskl. moms, og vi vurderer, om varen er salgbar igen.

Hvordan fortryder jeg mit køb?
Ønsker du at fortryde et køb inden for 14 dages-fristen, skal du kontakte os eller ringe på 44 85 55 11 og oplyse dit ordrenummer. Se også Salgs- og leveringsbetingelser.

Kan jeg aflevere de varer, jeg har fortrudt købet af, i den nærmeste butik?
Ja, uanset om du er kontokunde eller kreditkortkunde, skal du blot medbringe online kvitteringen for købet, og varerne skal være ubrugte og i originale ubeskadigede emballager.

Hvem betaler for fragtomkostninger ved fortrydelse af købet?
Vi krediterer det fulde beløb på din ordre, hvis du fortryder inden for de 14 dage, og du kan aflevere varerne i den nærmeste butik. Hvis varerne kommer automatisk retur til os, fordi du ikke hentede dem rettidigt i en pakkeshop, så gælder der de samme vilkår. Ønsker du at returnere varer og sende dem med post eller fragtmand til os, må du selv afholde udgiften hertil. Er der tale om en fejllevering fra vores side, krediteres hele ordren inkl. fragtomkostninger naturligvis. Ligeledes skal du ikke betale et evt. returgebyr.

Kan fragtmanden eller Postnord tage mine varer retur?
Du kan afvise modtagelsen af varerne ved leveringen, såfremt du har fortrudt købet. Du skal dog være opmærksom på, at du fortsat skal betale evt. fragtomkostninger samt evt. returgebyr, hvis fristen på 14 dages fortrydelsesret er overskredet.

Reklamationer

Jeg har modtaget en forkert eller beskadiget vare. Hvordan forholder jeg mig?
Du udfylder Returformularen, og herefter tager vi os af reklamationen, og du hører fra os.

Jeg har ikke modtaget alle de bestilte varer, så hvad skal jeg gøre?
Hvis du bestiller varer, vi ikke har på lager eller i rette mængde, så eftersender vi varerne til dig hurtigst muligt, så du skal ikke gøre noget. Du kan kontakte os eller ringe på 44 85 55 11 og oplyse dit ordrenummer, der står på kvitteringen, hvis du gerne vil have et svar på forventet leveringstid.

Salgs- og leveringsbetingelser

Her finder du vores salgs- og leveringsbetingelser.

Fandt du ikke svar?

Du er velkommen til at kontakte hos. Se vores kontaktinformationer.

Opdateret 19-02-2020